IMG 20190531 093335

Dne 31. května jsme navštívili Pobytové středisko v Kostelci nad Orlicí. Setkali jsme se zde s dětmi z různých zemí Evropy. S dětmi, jež musely opustit spolu s rodiči či prarodiči své domovy.

Mnoho lidí se k těmto lidem staví zády, aniž by si uvědomili, co všechno musely rodiny zde ubytované prožít. Určitě pro ně nebylo jednoduché odejít do neznáma. Některé děti  dokonce prožívaly opravdová muka, byly svědky války a mnozí přišly o to nejdražší, o mámu a tátu.

Proto je důležité, abychom se zkusili vcítit do jejich životní role a docílit toho, aby se měli u nás dobře. K tomu jim napomáhají učitelé a vychovatelky v pobytovém středisku. Ti se starají o to, aby se co nejrychleji aklimatizovaly a přizpůsobily životu v České republice, učí je náš jazyk a poznávat naše tradice, které jim jsou nenuceně vštěpovány.

Program pro naše děti byl opravdu pestrý. Nejdříve se podívaly, kde se tamější děti vzdělávají. Ve třídě s nimi byly paní učitelky a zazpívaly nám české lidové písničky. Poté jsme se přemístili do dětského centra, kde žáci zhlédli galerii obrázků ze sedmi zastupujících zemí, z nichž děti pocházejí. Dále proběhla diskuze, žáci měli možnost se na cokoliv zeptat. Zajímaly je zvyky či typické pokrmy pro daný stát. Hned vzápětí proběhla tzv. komunikační kresba, kdy se všechny děti rozdělily do skupin a kreslily obrázek. Musely tak navázat kontakt a dorozumět se, protože některé děti z pobytového střediska ještě neumí dostatečně hovořit českým jazykem. Obrázky byly poté rozpůleny a dány do jiných skupin, následoval tak další úkol, a to dokreslit chybějící část. Cílem bylo propojení vzájemné komunikace a odstranění jazykové bariéry.

Po výtvarné aktivitě proběhla ochutnávka tradičních jídel ze čtyř zemí. Děti měly možnost ochutnat Gatu z Arménie, pirožky z Ruska, Ladu z Indie nebo Baklavu z Ázerbájdžánu, zároveň si mohly vzít i předtištěný recept. Nejlepšímu pokrmu děti dávaly bod. Nakonec zvítězila Arménie.

Akce to byla povedená, plná úsměvů a tolerance. Proto moc děkujeme vychovatelkám a učitelkám z pobytového střediska, jmenovitě Vladimíře Novákové, Janě Novákové, Silvě Dytrtové a Zuzce Dušánkové, za pozvání i drobné dary, které jsme si odnesli na památku.

 

DSCN4691

Dne 28.5.2019 jsme vyrazili autobusem na výlet do Radvánovic na místo zvané Šťastná země. Jen to počasí bylo nešťastné, ale i tak jsme si to moc užili. 

IMG 20190222 075943

Pokračujeme v článku o Barevném týdnu. Další dva dny (20. a 22. února) byly ve stylu kravat a klobouků.

 vyr 1326slim 86

Kravata neboli vázanka se představila světu již před více jak 350 lety. I když to byl ryze pánský doplněk oblečení, v průběhu dvacátého století započaly kravaty oblékat i ženy.

Pro zajímavost přikládáme odkaz na vázání kravat: vázání kravaty. Milí tatínkové, tak které z vázání kravat si zkusíte? 

Zde už je pro vás připravena prezentace fotografií dětí s kravatami, hned pod ní si můžete přečíst krátký článek ohledně posledního projektového dnu na téma klobouky. 

Barevný týden - téma "kravaty"

imagesKlobouky...Objevovaly se již ve starověku, ale Evropa je začala hojně užívat až v 15. století. Klobouky byly znakem urozenosti a důstojnosti osoby, někdy nahrazovaly bohatě zdobené koruny panovníků.

I dnes můžeme potkat pána či dámu v klobouku, ale jedná se spíše o elegantní doplněk či extravaganci. Plejádou klobouků jsou rozhodně každoročně pořádané koňské dostihy zvané Royal Ascot ve Velké Británii. 

Avšak i u nás ve škole to byla přehlídka krásných a originálních kousků. 

Barevný týden - téma: klobouky

52523767 531596547361889 3510653585681547264 n

Barevný týden na vlně doplňků a jeho první téma - "brýle".

Víte, že se první snaha o korekci oční vady objevila na naší zemi už před cca 2020 lety? Jednalo se tehdy o kouli naplněnou vodou, jež poskytla např. zvětšení písma. Skutečně doložené důkazy o vzniku brýlí sahají do doby 13. století, kdy vznikly tzv. čtecí kameny1. Postupně se brýle zdokonalovaly až do dnešní doby, kdy si můžeme vybírat z neskutečného množství typů, ať už dioprických nebo slunečních.

Každopádně se shodneme na tom, že v současném světě patří brýle k dokonalým módním doplňkům. V prezentaci níže se můžete podívat, jak brýle slušely žákům na staré budově naší školy.  

 

Barevný týden - téma: brýle

 

1) Zdroj: http://pan-optika.cz/historie-bryli-a-brylovych-cocek-1006/

brusl

V pátek 15.2. jsme začali chodit bruslit na rychnovský zimní stadion. Byla to paráda ;) . 

Bruslení

45858245 329917314502887 2637414140867510272 n

DEN, kdy člověk vzpomíná...

DEN, kdy člověku ukápnou slzy...

DEN, kdy bychom si přáli zázrak...

Tím zázrakem je alespoň na několik vteřin spatřit člověka, který zůstal v našem srdci. Tou osobou je někdo, kdo nás navždy opustil...

2. listopadu, Památka zesnulých, se připomíná v celé republice. Chodí se na místa posledního odpočinku našich blízkých. Na hroby se dávají věnce a zapalují svíčky. Zkuste se projít po hřbitově a chtě nechtě zde najdete zašlé, zarostlé a zpustošené hroby. Je to vždy smutný pohled, který nás nutí k myšlence, jestli si zesnulý zasloužil být takto zapomenut. 

Rozhodli jsme se, že tato opuštěná místa "probudíme". Stačilo zapálit jen jedinou svíčku... a kdoví, třeba se duše zemřelého symbolicky zachvěla radostí nad činem dětí ze 3.B. 

Mnoho lidí bere tento den jako den smutku, my jsme ho pojali jako den pochopení. I děti se s ukončením života setkávají a musí si uvědomit, že je to přirozené a člověku vlastní.

 

 

 

 

 

42313800 2165764653744768 5975822306570665984 o

Cestování časem nebylo nikdy tak jednoduché... Děti se během vteřiny přesunuly do doby gotické,  tedy do doby 12. a 14. století, jež je spjatá se životem šlechticů a rytířů. Je to pro nás doba velmi vzdálená a právě díky chlapcům ze Salesiánského hnutí, kteří nám krátce představili život hrdých rytířů, se k ní žáci alespoň trošku přiblížili. A za to jim moc děkujeme.  

 

Varianta 1:  Pokud nemáte vytvořený profil a nainstalovanou učebnici, postupujte prosím podle následujícího videonávodu (zapněte si titulky s doplňujícími informacemi):

https://www.youtube.com/watch?v=WaE6EdZWOJ4&feature=youtu.be

 

Varianta 2: Pokud už máte z předchozích let nainstalovanou "prohlížecí aplikaci" MEE, stačí se v ní přihlásit pod uživatelským jménem a heslem, které jste použili při instalaci předchozí učebnice a dále kliknout na tlačítko +ADD na horní liště. Po stisknutí tohoto tlačítka stačí vložit kód (z učebnice nebo obdržený od učitele) a program Vám odemkne ke stažení elektronický obsah k Vaší učebnci.

V případě problému  prosím volejte 739 285 977 (J. Janovec).

33245653 10209997150160147 5150398062648098816 n

Vzpomínáte na pohádky a na překrásné chaloupky, ve kterých žili např. babička, dědeček a jejich Budulínek nebo "černobílá" Popelka se sestrami a macechou?

Byly to chaloupky různé - roubené i zděné, s doškovou či prkenou střechou. Patřil k nim dvorek s malebnou zahrádkou provoněnou květinami a tu a tam rostl nějaký ovocný stromek. Chaloupky byly většinou obehnané dřevěným plotem, na němž byly umístěny staré nebo rozbité hrnečky. Dříve se v takových obydlích žilo a dnes to jsou hlavně rekreační místa, v nichž mají lidé možnost se odpoutat od běžných starostí a strastí.

Podobnou chaloupkou se může chlubit babička Honzíka, paní Kodytková, která nás nedávno navštívila. Chalupa stojí v podhorské vesničce Studené nedaleko Letohradu. Honzík sem jezdí moc rád. Tráví tu krásné chvíle nejen s babičkou, ale i s celou rodinou.

Paní Kodytková děti seznámila s okolím své chalupy, ukázala jim obrázky zajímavých míst ve vesnici, dále dětem doporučila, které přírodní památky mohou v této lokalitě navštívit, vyzdvihla především Zemskou bránu a Pastvinskou přehradu. Došlo i na čtení místních pověsti a na vyhledávání údajů v mapě. 

Za sebe i za žáky moc děkuji...          L.D. 

 

 

 

 

 


Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account